Zien door tekenen (introductie)

Zen Zien Tekenen is een oefening in het in stilte zien, in het zo zien dat wat je ziet werkelijk bij je binnenkomt. Het is “een meditatievorm met als oefening intensieve aandacht, onbevangen waarnemen en met als werkvorm tekenen” (zenzientekenen.nl).

In 1994 begon ik met haiku-dichten, een activiteit waarbij – net als bij Zen Zien Tekenen – een pure gewaarwordingservaring met minimale middelen wordt opgetekend op papier.
 
donkere wolken
de geur van zomerregen
voordat hij valt

drijvend appeltje
als een meerkoet erin pikt
duikt het even onder

Meer haiku's van mijn hand vind je op mijn andere blog: haikuarnold.blogspot.com.
Vijftien jaar nadat ik was begonnen met haiku-dichten kwam ik in aanraking met Zen Zien Tekenen, via een weekendworkshop bij Lenie Otten. Dat betekende voor mij het begin van de beoefening van die door mij zo geliefde meditatievorm:

"Ik geniet het meest van de momenten waarop ik in stilte en onbekommerd met mijn potlood over het papier kan dansen en ik zo kan tekenen dat het er staat voor ik erover nadenk. Dat ik kan rusten in gewaarzijn, in het pure vertrouwen dat mijn tekenende hand mijn aandacht volgt en ik helemaal kan op gaan in wat ik zie. Bevrijdende momenten waarop ik me helemaal verbonden voel met mijn omgeving."

Zen Zien Tekenen is ontwikkeld door Frederick Franck, die het doorgaf aan zijn pupil Maria Adriaens. Op haar beurt gaf zij het door aan Leo van Vegchel en Lenie Otten. Leo gaf het door aan Nelleke Metselaar en in november 2022 gaf Lenie het door aan mij. Op aanvraag geef ik privé-lessen in het Zen Zien Tekenen en zo nu en dan ben ik betrokken bij introductie-weekenden in het zen zien tekenen. In de agenda van de website van zen zien tekenen, vind je meer informatie over waar je introducties op zen zien tekenen kunt krijgen. 

In 2015 schreef Lenie Otten mij een brief waarin ze haar visie op Zen Zien Tekenen verwoordde. Die visie werd in belangrijke mate leidend voor mijn huidige beoefening. Later verwoordde ik op mijn manier wat zen zien tekenen voor mij inhoudt

Wat meer over mezelf... 

Ik ben Arnold Vermeeren, geboren in 1959 en ik woon in Capelle aan den IJssel. Al sinds mijn tienerjaren teken ik (met vlagen) vrij veel; in mijn vrije tijd, maar ook vanuit mijn opleiding als Industrieel Ontwerper aan de TU Delft.

Naast haiku-dichten, waarmee ik in 1994 begon, hou ik me sinds 1998 ook intensief bezig met taiji als bewegende meditatievorm. En sinds 2010 dus ook met Zen Zien Tekenen waarbij ik in nauw contact sta met andere actieve beoefenaars daarvan (zie zenzientekenen.nl/over-ons).

Naast Zen Zien Tekenen hou ik me sinds enkele jaren zo nu en dan ook bezig met Urban Sketching. Voor de website van Urban Sketchers Nederland werd ik geïnterviewd over Zen Zien Tekenen. Daar vind je wat meer over wat Zen Zien Tekenen voor mij betekent. Het interview vind je HIER.


Voor zen zien teken introducties en activiteiten zie de website van zenzientekenen.